Brysselistä on muodostunut Euroopan ja Euroopan unionin hallinnollinen pääkaupunki. Asiasta ei ole tehty virallista päätöstä, mutta sijainniltaan Euroopan keskipiste lienee otollisin. Brysselissä sijaitsee Euroopan unionin hallintorakennuksia kymmenine tuhansine virkamiehineen sekä Naton päämaja. Brysseliä nimitetäänkin Euroopan ”metropoliksi” eikä turhaan. Asukkaita, kun on 2,7 miljoonaa ja vuosittaisia vierailijoita sitäkin enemmän.
Belgia itsenäistyi vuonna 1831 ja sillä on pitkä historia maana maailmansotien välillä. Ensimmäisessä maailmansodassa saksalaiset miehittivät kaupungin hyökätessään Ranskaan Belgian kautta. Kaupunki ei kärsinyt tuolloin suuria vahinkoja sodan aikana, mutta toisessa maailmansodassa Brysseliä pommitettiin ja Saksan armeijan joukot valtasivat kaupungin joksikin aikaa. Suurimmat sotavahingot kaupunki kärsi vuosina 1944–1945, vaikka Liittoutuneet vapauttivat kaupungin saksalaismiehitykseltä jo 3. syyskuuta 1944.
Brysselissä riittää kulkuvälineitä ja niillä on pitkä historia. Maanpäällinen ja -alainen rautatieverkosto on laaja ja linjoja kulkee ilmeisen usein eri puolille maata sekä muihin Euroopan maihin. Pohjoisen ja eteläisen ”Midi”-rautatieaseman yhdistävä tunneli valmistui jo vuonna 1952, ensimmäiset maanalaiset raitovaunutunnelit valmistuivat vuonna 1969 ja ensimmäinen Brysselin metrolinja avattiin vuonna 1976.
Belgian pohjoisosissa virallisena kielenä on hollanti ja eteläisosissa ranska. Brysselissä puolestaan puhutaan molempia kieliä, mutta pääosa asukkaista puhuu todellisuudessa vain ranskaa. Englantia puhutaan yleisesti, vaikka sillä ei ole virallista asemaa. En osaa ranskaa enkä hollantia, joten vaihtoehdoksi minulle jää selvitä huonolla englannin taidolla sekä viittomilla.